Dvije susjedne države za istim stolom sa zajedničkim interesima – poboljšanje željezničke povezanosti i suradnje. U Zagreb su 27. travnja 2023. u sjedište HŽ Infrastrukture doputovali predstavnici Mađarskih državnih željeznica (MÁV). Predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić s članovima Uprave i drugim suradnicima ugostio je mađarskoga kolegu Zoltána Pafférija, koji je bio u pratnji svojih direktora sektora prometa, razvoja i investicija te međunarodnih odnosa, čiji su hrvatski kolege na istim funkcijama također nazočili sastanku.

Nakon srdačnoga pozdrava i uvoda obje strane dotaknule su se važnih tema poput točke željezničkoga povezivanja dviju država na kojoj se trenutačno izvodi projekt modernizacije. Naime, Projekt rekonstrukcije postojećeg i izgradnje drugog kolosijeka na dionici Križevci – Koprivnica – državna granica s Mađarskom (Gyékényes) sve više napreduje pa se postavlja pitanje kako granični prijelaz prilagoditi sve većim potrebama prometa.

Zoltán Pafféri i Ivan Kršić

Prioritet u obje države jest što bolje i brže povezivanje Zagreba i Budimpešte preko koridora RH2, koji se nalazi na TEN-T mreži. Gosti iz Mađarske izrazili su zadovoljstvo i čestitali Hrvatskoj na ulasku u šengenski prostor, čime je upola skraćeno vrijeme zadržavanja vlakova na granici. Kako bi ta protočnost bila još veća i bolja, mađarski predstavnici izrazili su želju i namjeru izgradnje “delte” na području Gyékényesa kako bi za nekoliko godina, kada željeznički terminali u luci Rijeka budu radili punim kapacitetom, željeznički promet preko granice, primarno teretni prijevoz prema Budimpešti, a potom i putnički, mogao teći bez poteškoća. Hrvatska strana prihvatila je prijedlog i dala im punu potporu za projekt kojim bi se uklonilo tzv. usko grlo. Samim time opseg prometa i razmjene dobara povećao bi se ne samo između Hrvatske i Mađarske, već i sa Slovenijom, Slovačkom i Austrijom. Predsjednik Uprave Kršić istaknuo je kako su nam vrlo važni svi projekti koje pripremamo i provodimo na relaciji od Rijeke do mađarske granice, a koje želimo završiti na vrijeme kako bismo imali cijeli koridor spreman za prihvat opsega prometa iz luke.

Mađarske kolege istaknule su da je Rijeka i njima vrlo važna te da se raduju najavljenim projektima. Istaknuli su da se i oni nalaze pred izazovom obnove postojeće infrastrukture koja nije u najboljemu stanju, ali priznaju da je Hrvatska napredovala u odnosu na Mađarsku po pitanju investicija, povlačenja EU-ovih sredstava i radova.

Grupacija MÁV (u državnome vlasništvu) djeluje kao holding unutar kojega se pružaju usluge teretnog i putničkog željezničkog prijevoza, ali i usluge autobusnoga prijevoza. Uz sve to upravlja željezničkom infrastrukturom, no u skladu s pravilima EU-a samostalni su i odvojeni od prijevoznika.

Zaključak sastanka jest taj da će obje strane maksimalno podržavati i pomagati jedni drugima kako bi razvoj željeznice s jedne i druge strane Drave u budućnosti tekao što brže i punim kapacitetom.

Skip to content