Modernizacija željezničko-cestovnih prijelaza
Željezničko-cestovni prijelaz (ŽCP) je mjesto križanja željezničke pruge ili industrijskoga kolosijeka i ceste u istoj razini. Može uključivati i križanje pruge s pješačkom i biciklističkom stazom ili drugim putovima namijenjenima prelaženju ljudi, životinja, vozila ili strojeva. Križanje željezničke pruge i druge prometnice mora biti izvedeno na način da promet po željezničkoj pruzi i drugoj prometnici teče sigurno te da je zajamčena sigurnost svih sudionika u prometu.
Budući da sigurnost ima i svoju cijenu, HŽ Infrastruktura ulaže znatna sredstva u modernizaciju pruga i uređaja. No zbog važnosti problematike sigurnosti na željezničko-cestovnim prijelazima (ŽCP) HŽ Infrastruktura provodi i projekte koji su posvećeni isključivo modernizaciji željezničko-cestovnih prijelaza.
Jedan od njih jest Nabava i ugradnja opreme za osiguranje 49 željezničko-cestovnih prijelaza i jednog pješačkog prijelaza preko pruge na 50 lokacija diljem hrvatske željezničke mreže vrijednosti 9,8 milijuna eura, a koji se financira u sklopu projekta Svjetske banke „Održive hrvatske željeznice u Europi“, čiji se završetak planira do kraja 2024.
Drugi je Projekt osiguranja i modernizacije željezničko-cestovnih prijelaza, u sklopu kojeg će se modernizirati 94 željezničko-cestovna prijelaza i jedan pješački prijelaz. Njegova ukupna vrijednost iznosi 27,7 milijuna eura, za što je osigurano 85-postotno sufinanciranje prihvatljivih troškova iz EU-ovih fondova. Najveći dio obuhvaćenih prijelaza nalazi se u Bjelovarsko-bilogorskoj, Požeško-slavonskoj, Osječko-baranjskoj, Virovitičko-podravskoj i Varaždinskoj županiji te su na prugama i za međunarodni i za regionalni, ali i lokalni promet.
Osim toga HŽ Infrastruktura d.o.o. provodi još jedan projekt kojim se modernizira 26 ŽCP-ova vrijednih šest milijuna eura iz Državnog proračuna RH.
Kada budu završeni svi trenutačno započeti projekti modernizacije željezničke infrastrukture diljem Hrvatske, broj novomoderniziranih prijelaza na cijeloj željezničkoj mreži bit će viši za 300.
Prijelazi obuhvaćeni tim projektima bit će opremljeni suvremenim signalno-sigurnosnim uređajima koji za siguran tijek prometa upotrebljavaju svjetlosne signale u LED tehnologiji i jakozvučna zvona, a na velikoj većini bit će ugrađeni i polubranici. Nekoliko će prijelaza biti i denivelirano. Pješački prijelaz iz drugoga spomenutog projekta imat će i mimoilaznu ogradu.