Dana 21. studenog 2024. u zagrebačkom hotelu Esplanade održana je međunarodna konferencija „Dan tržišta željezničkih usluga“, koju je organizirala Hrvatska regulatorna agencija za mrežne djelatnosti (HAKOM). Na konferenciji je u panel-raspravi aktivno sudjelovao i član Uprave HŽ Infrastrukture Darko Barišić.
Konferencija o jedinstvenom europskom željezničkom tržištu okupila je brojne stručnjake, predstavnike regulatornih tijela, akademsku zajednicu te ključne dionike iz sektora željezničkog prometa radi razmjene znanja i iskustava te izrade prijedloga za poboljšanje učinkovitosti željezničkog sektora.
Mislav Hebel, zamjenik predsjednika Vijeća HAKOM-a, u uvodnom je obraćanju istaknuo važnost i ulogu regulatornih tijela u uspostavi jedinstvenog europskog željezničkog prostora na razini Europske unije kako bi se osiguralo usklađeno i konkurentno željezničko tržište. Tom je prigodom rekao:
– HAKOM intenzivno surađuje i razmjenjuje informacije s dionicima željezničkog tržišta u RH, regulatornim tijelima drugih država te Europskom komisijom radi usklađenja zajedničkih načela i najbolje prakse na željezničkom tržištu. Djelovanje regulatora tim je bitnije jer su države članice dužne učiniti sve kako bi se osigurala usporediva regulatorna razina u cilju uspostave slobodnog i pravednog tržišnog natjecanja na europskom željezničkom tržištu.
Prezentacijski blok pružio je uvid u aktualne teme iz željezničkog sektora Hrvatske, Austrije i Slovenije, uključujući:
– stanje na europskom tržištu
– specifične izazove u upravljanju kapacitetima
– prilike za financiranje infrastrukturnih projekata
– ulogu regulatornih tijela u osiguravanju učinkovitosti željezničkog prometa.
Stručnjaci iz Hrvatske ali i ostatka Europe predstavili su niz inicijativa, a neki od ključnih govornika bili su Ivica Škrtić (HAKOM), Robert Sappl (Scheinen-Control GambH), Philip Koiser (RailNetEurope), Borna Abramović (Fakultet prometnih znanosti) i Maša Viduka (Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture).
Usporedbu iskustava i statističke podatke o tržištima željezničkih usluga u Sloveniji, Austriji i Hrvatskoj iznijeli su Picelj, Sappl te Škrtić.
– Puno je izazova s kojima se treba uhvatiti u koštac. Različite zemlje imaju različita specifična pravila, što nerijetko komplicira ciljeve u kreiranju jedinstvenog europskog tržišta. Varijacije u tehničkim specifikacijama također mogu ograničiti interoperabilnost, a prilično je dugo i razdoblje za dobivanje dozvola, što može odgoditi prekogranične usluge i obeshrabriti ulaganja. – istaknuo je Robert Sappl.
Središnji dio konferencije bila je panel-rasprava „Postoji li jedinstveno EU tržište u željezničkom prometu?“. Panel je također okupio vodeće stručnjake, među kojima i Darka Barišića, člana Uprave HŽ Infrastrukture, koji je istaknuo važnost ulaganja u modernizaciju infrastrukture kao ključan preduvjet za povećanje konkurentnosti.
– Povezivanje tržišta i standardizacija infrastrukture unutar EU-a pružaju velike prilike za željeznički sektor, ali zahtijevaju i znatna ulaganja te jasnu koordinaciju među državama članicama. – rekao je Barišić.
Objasnio je kako HŽ Infrastruktura već provodi projekte sufinancirane sredstvima EU-a, uključujući modernizaciju koridora RH1 i RH2, dok novi europski prometni koridori, na koje je Hrvatska uvrštena ove godine, otvaraju dodatne prilike za financiranje te da trenutačno nema kilometra pruge u Hrvatskoj na kojem se ne radi.
Ostali panelisti, Nikola Popović (HAKOM), Philipp Koiser (RailNetEurope), Peter Picelj (AKOS), Borna Arbanas (Rail & Sea d.o.o.) i Borna Abramović (Fakultet prometnih znanosti), raspravljali su o izazovima poput različitih tehničkih standarda, digitalizacije upravljanja kapacitetima te potrebi za fleksibilnijim modelima pristupa tržištu.
Rasprava je ponudila odgovore na brojna pitanja, ali i potaknula nova o poboljšanju povezanosti europskog željezničkog prostora. Istaknuta je važnost voznog reda u putničkom prijevozu s posebnim naglaskom na točnost, učestalost i dobru povezanost svih važnih čvorišta koja putnicima osiguravaju veze za nastavak putovanja, dok je u teretnom prijevozu važno uspostaviti stabilne trase vlakova između luka i graničnih prijelaza.
– Samo dobar vozni red uvjerit će korisnike teretnog prijevoza da upotrebljavaju željeznicu. – izjavio je Philipp Koiser iz RailNetEuropea.
„Dan tržišta željezničkih usluga“ zaključen je porukom kako jedinstveno EU-ovo tržište željezničkog prometa, unatoč svim poteškoćama s kojim se suočava svaka zemlja EU-a, nije samo vizija već i potreba koja zahtijeva zajedničke napore.