U četvrtak 6. lipnja 2024. u Znanstveno-učilišnome kampusu Borongaj u Zagrebu održan je okrugli stol “Učinkovitost sustava upravljanja sigurnošću kod upravitelja infrastrukture i željezničkih prijevoznika” koji su organizirale Agencija za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu i Agencija za sigurnost željezničkog prometa. Na panel-raspravi u ime HŽ Infrastrukture sudjelovao je Tomislav Petanović, zamjenik voditelja Ureda za upravljanje sigurnošću.

Središnja tema okruglog stola bila je sigurnost u željezničkome prometu te kako poboljšati sustav upravljanja sigurnosti, ali i implementaciju svih sigurnosnih preporuka, direktiva i zakona kako bi svi unutar željezničkog sustava bili sigurni. To ne uključuje samo željezničku infrastrukturu nego i putnike, zaposlenike te prijevoz robe. Okrugli stol bio je podijeljen na dva dijela. U prvome dijelu prezentacije su održali Želimir Delač, ravnatelj Agencije za sigurnost željezničkog prometa (ASŽ), Tihomir Pleša i Goran Jurišić također iz ASŽ-a, Alana Vukić, ravnateljica Agencije za istraživanje nesreća u zračnom, pomorskom i željezničkom prometu (AIN), Milan Vuković, načelnik sektora za željezničku infrastrukturu i promet pri MPPI-u, te naposljetku Milan Brkić, direktor RCC Croatia.

Kroz svoje prezentacije svaki prezenter dostavio je svoj dio slagalice koji čini globalni sustav sigurnosti unutar kojih djeluju te izazove s kojima se suočavaju. Tako se pokušalo odgovoriti na pitanja poput kakva je danas sigurnost na hrvatskim prugama, koliko su učinkoviti sustavi upravljanja sigurnosti upravitelja infrastrukture, ali i željezničkih prijevoznika, kako upravljati pozicijama, kako učimo iz nesreća te kako nadziremo željeznički sigurnosni sustav.

U drugome dijelu okruglog stola održana je panel-rasprava na temu naziva okruglog stola na kojemu su dijalog vodili Tomislav Petanović, koji je predstavljao HŽ Infrastrukturu, Tomislav Antun Biber, koji je zastupao AIN, Želimir Delač u ime ASŽ-a, Milan Brkić (RCC) kao predstavnik prijevoznika, Vlado Lovrić iz HŽ Putničkog prijevoza (HŽPP), Ante Klečina iz Saveza za željeznicu (SZZ) te Ljerka Janjanin iz HŽ Carga.

Sudionici panela dotaknuli su se i pitanja kako su željezničke tvrtke uspostavile sustav upravljanja sigurnosti u skladu sa zakonodavstvom EU-a. Tomislav Petanović opisao je kako je taj proces izgledao u HŽ Infrastrukturi:

– Bio je to izazovan proces. Dobra stvar je bila to što se nekoliko nas mlađih entuzijasta još 2009., kada su počeli pristupni pregovori s EU-om, odlučilo samoinicijativno javiti u Međunarodnu željezničku uniju (UIC) sa sjedištem u Parizu. Oni su nas uključili u par radnih skupina gdje su nas upoznavali s regulativama sigurnosti. Ondje smo se prvi put susreli s EU-ovim direktivama i uredbama. Kolege iz UIC-ovih radnih skupina su nam održali i par radionica pa smo stekli i predznanja i poznanstva s kolegama iz zapadnih zemalja te smo u trenucima kada je to bilo potrebno imali i sve potrebne informacije. U trenutku kada smo ušli u EU već smo imali sve usklađeno sa zakonodavstvom Europske unije. Sam sustav upravljanja sigurnosti jest provedba svega toga što piše na papiru – a taj je dio uvijek izazovan.

Petanović je dodao i to da svaki kotačić velike tvrtke ima svoj dio odgovornosti za sustav upravljanja sigurnosti te da je to posao koji nikada neće stati,  a HŽ Infrastruktura kontinuirano radi na poboljšanju sustava sigurnosti.

Sudionici panela su se, među ostalim, dodatno složili da sve tvrtke koje sudjeluju u realizaciji željezničkog prijevoza ili imaju djelatnost koja je usko vezana uz željeznicu te zakonodavna tijela kontinuirano moraju raditi na dizanju razine sigurnosti te održavati dijalog jer je sve povezano. Istu ulogu imaju i tijela koja donose propise i regulative te oni koji ih trebaju provoditi. Sve to treba se odraziti na sigurnost zaposlenika, putnika i korisnika željezničke infrastrukture te posljedično tome smanjiti broj željezničkih nesreća i incidenata.

Skip to content