„Zimi samo vlakom“ stara je izreka koja ovih dana itekako vrijedi. Naime, zbog snježnog nevremena Dalmacija i jug bili su odsječeni od ostatka Hrvatske. Zatvorene i zametene ceste i autoceste, ljudi po prihvatilištima, brojni zapeli i u vozilima, no Hrvatska je ipak bila povezana jer je radila jedna prometna žila kucavica – željeznica. Vlakovi su se po gotovo nemogućim uvjetima probijali od unutrašnjosti do obale, od Zagreba do Splita. Uvedene su i izvanredne linije za koje se tražilo mjesto više, a kako bi se vlakovi mogli probijati, snjegočistači HŽ Infrastrukture neprestano su radili i razgrtali snijeg s tračnica kao i radnici koji su lopatama čistili snijeg u kolodvorima.
Snjegoborba
Već je u četvrtak 23. veljače počela priprema za tzv. snjegoborbu na željezničkoj infrastrukturi. Definiran je raspored radnika za čišćenje snijega po kolodvorima, a preko aplikacija za prognozu vremena pratilo se i iščekivalo kretanje oborina. Radnici su se do kolodvora prebacivali vlakovima, što se kasnije pokazalo najboljom opcijom jer su ceste bile neprohodne. „U nedjelju 26. veljače, u popodnevnim satima snjegočistače smo poslali na ličku prugu, a navečer prema Rijeci. Prioritet je bio čišćenje pruge ispred vlakova za prijevoz putnika“, prepričava Robert Trošelj, voditelj Područne radne jedinice za održavanje građevinskog infrastrukturnog podsustava Zapad. Inače, u HŽ infrastrukturi postoji sedam snjegočistača koji su u pripravnosti na području od Rijeke do Knina.
Željeznica je spojila Hrvatsku
Prometnik Marko Sekulić i skretničar Milan Krpan iz kolodvora u Gospiću kažu da su „lopatali“ cijeli dan kako bi putnici mogli proći kroz pothodnik i na perone, ali i kako bi vlakovi mogli proći preko skretnica. „Bilo je oko 80 centimetara snijega u nanosima. Dok smo očistili sve, mogli smo krenuti ispočetka jer je neumorno padalo“, priča Marko. Uz putničke vlakove iz snijegom okovanoga kolodvora trebalo je dočekati i otpremiti i teretne inozemne garniture koje su nastavljale put prema Austriji i Italiji. Milan na željeznici radi već 37 godina i kaže da su ovako jake zime u zadnje vrijeme rijetke, a slično je bilo 2018. „Ja sam stari željezničar i drago mi je kada vidim da svi pričaju o tome kako je željeznica spojila Hrvatsku.“
Ovakve situacije pokazuju snagu i važnost željezničkog prometa koji bi nakon pokrenutih ulaganja svoj puni potencijal trebao pokazivati i tijekom cijele godine, u svim godišnjim dobima.