U hotelu Esplanade 26. listopada 2023. održana je konferencija pod nazivom „Povezana Hrvatska: ozelenjavanje mobilnosti“ u organizaciji Europske investicijske banke, Jutarnjeg lista i Hanza Medije. Na njoj su se okupili stručnjaci na razmjeni znanja, iskustva i ideja oko razvoja prometnog sektora. Iako promet i prijevoz imaju brojne benefite za korisnike, oni imaju i svoju cijenu – emisije stakleničkih plinova, onečišćenje zraka i vode te buku, ali i prometne nesreće, zagušenja i gubitak bioraznolikosti. Zato je daleko najozbiljniji izazov s kojim se prometni sektor suočava znatno smanjiti svoje emisije i postati održiviji, a to nam je i obveza prema Europskome zelenom planu kojim se do 2050. emisija stakleničkih plinova iz prometa planira smanjiti za 90 posto.
Na konferenciji su o toj važnoj temi, među ostalima, govorili Andrea Čović Vidović iz predstavništva Europske komisije u Hrvatskoj, Teresa Czerwinska, potpredsjednica Europske investicijske banke, Oleg Butković, potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture, i Marko Primorac, ministar financija Republike Hrvatske, a u sklopu panel-rasprave o ključnim izazovima i prilikama za Hrvatsku u sklopu ozelenjavanja mobilnosti svoje su stavove iznijeli i Ivan Kršić, predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture, i Željko Ukić, predsjednik Uprave HŽ Putničkog prijevoza.
Na konferenciji je najavljen i novi val ulaganja u obnovu željezničke infrastrukture preko kredita Europske investicijske banke koji ugovara Ministarstvo financija Republike Hrvatske, a koji je namijenjen za ulaganja u željeznicu.
– Krećemo u obnovu onih 70 posto regionalnih i lokalnih pruga u iznosu od 900 milijuna eura koje inače nisu pogodne za financiranje iz EU-ovih fondova. Sada ćemo sve snage usmjeriti u željeznicu. – objasnio je ministar Oleg Butković te dodao da je dokumentacija spremna i da ta velika investicija kreće od početka 2024.
– Radovi mogu početi vrlo brzo jer nije potrebno ishođenje građevinskih dozvola. Usudio bih se reći da je ovih 900 milijuna eura jednako važno kao i ukupno šest milijardi eura koje u sljedećih desetak godina planiramo uložiti u glavne koridore. Upravo zato jer smo zbog EU-ova novca bili fokusirani na 30 posto onih pruga koje su na glavnim međunarodnim koridorima, a sada idemo u obnovu, na primjer, tzv. podravske magistrale, od Osijeka do Koške, pruge od Karlovca prema Ozlju. Radit ćemo na dionici Zabok – Krapina, a obnavljat ćemo i kolodvore. – izjavio je Ivan Kršić.
Na konferenciji se moglo čuti da je razvoj željezničke infrastrukture jedan od najvažnijih ciljeva Europske komisije, EIB-a i Vlade RH u provedbi zacrtanog plana EU-a o smanjenju stakleničkih plinova za 55 posto do 2030. i o potpunoj klimatskoj neutralnosti do 2050.
– Promet je jedini sektor u kojemu raste emisija stakleničkih plinova pa je 80 posto svih naših zajmova u 2022. bilo u svrhu ozelenjavanja prometa. – istaknula je potpredsjednica Europske investicijske banke Teresa Czerwinska.
Ministar financija Marko Primorac rekao je kako projekt ozelenjavanja nije samo trošak, već ulaganje u bolju budućnost na kojoj svi dionici društva moraju raditi da bude sve zelenija.