Connecting Europe Express, poseban vlak kojim se obilježava Europska godina željeznice 2021., krenut će s lisabonskog kolodvora 2. rujna. Na petotjednom putu do Pariza, kamo će stići 7. listopada, zaustavit će se u više od 100 mjesta i gradova. Putovat će od Lisabona do Pariza, a zaustavit će se i u Ljubljani te tako povezati portugalsko, slovensko i francusko predsjedanje Vijećem EU-a.
Tim povodom povjerenica Europske komisije za promet Adina Vălean izjavila je:
– Željeznica je oblikovala našu bogatu zajedničku povijest. No ona je i budućnost Europe: jedna je od sastavnica ugljično neutralnog sektora prijevoza te predstavlja put prema ublažavanju klimatskih promjena i poticanju gospodarskog oporavka od pandemije. Connecting Europe Express tijekom sljedećih tjedana postat će putujući laboratorij, konferencijska dvorana i forum za javnu raspravu o tome kako da željeznički prijevoz postane prvi izbor za putnike i poduzeća. Stoga nas toplo dočekajte kada se zaustavimo u kolodvoru u vašoj blizini.
U kolodvorima u kojima će se zaustavljati Connecting Europe Express organizirat će se različita događanja. U vlaku će se organizirati rasprave i konferencije o infrastrukturnoj politici EU-a i ulozi transeuropske prometne mreže (TEN-T), a ljubitelji vlakova mogu na internetu pratiti prijenos iz Lisabona, Bukurešta, Berlina i Bettembourga. Connecting Europe Express rezultat je jedinstvene suradnje Europske komisije, Zajednice europskih željezničkih i infrastrukturnih poduzeća (CER) i brojnih drugih partnera.
Predsjednik CER-a i predsjednik Uprave Austrijskih saveznih željeznica Andreas Matthä naglasio je važnost toga zajedničkog projekta:
– Connecting Europe Express dokaz je uspjeha Europske godine željeznice, no ukazuje i na izazove koji su pred nama. Članovi CER-a zalažu se za uspjeh Zelenog plana. Klimatske ciljeve ne možemo postići bez snažnoga europskog željezničkog sektora. Trenutačno postoji mnogo prepreka za prekogranični željeznički promet, a prelazak državnih granica vlakom vrlo je kompliciran. I dalje moramo nastojati da se teret prevozi željeznicom, a ne cestom, da građani mogu svakodnevno putovati vlakom na posao i da se uvedu dodatne dnevne i noćne linije u međunarodnom putničkom prijevozu na duljim udaljenostima. Uvjeren sam da će Connecting Europe Express potaknuti sve da razmisle o tim pitanjima. Hvala suradnicima i partnerima koji su omogućili ovaj projekt, a Connecting Europe Expressu želim sretan put!
Connecting Europe Express stići će i u Hrvatsku, odnosno u zagrebački glavni kolodvor 11. rujna u 18.56 sati, a 12. rujna u 11.30 sati nastavit će putovanje iz Zagreba prema Beogradu.
Connecting Europe Express zajedničkim su snagama pokrenuli partneri iz europskog željezničkog sektora i europskih, nacionalnih i lokalnih institucija. Zbog različitih širina kolosijeka na europskim prugama Connecting Europe Express činit će tri vlaka, odnosno iberijski, standardni i baltički vlak koji će se putem sastajati. Tim projektom nastoji se upozoriti na nedostatak interoperabilnosti među dijelovima europske željezničke mreže, ali i ukazati na odličnu suradnju željezničkih prijevoznika i upravitelja infrastrukture.
Vagone u sastavu vlaka na raspolaganje su stavila različita europska željeznička poduzeća. U jednom od njih, koji su na raspolaganje stavile Mađarske željeznice (MÁV), Europska izvršna agencija za klimu, infrastrukturu i okoliš (CINEA) i zajedničko poduzeće Shift2Rail organizirat će mobilnu izložbu na kojoj će se predstaviti brojne postojeće tehnologije i inovacije za bolji željeznički promet te načini na koji EU podupire infrastrukturne projekte. Standardni vlak imat će i konferencijski vagon (koji su na raspolaganje stavile Francuske željeznice (SNCF)), dva standardna putnička vagona (koje su na raspolaganje stavile Njemačke željeznice (DB) i Švicarske željeznice (SBB)), vagon-restoran (koji su na raspolaganje stavile Talijanske željeznice (FS)) i vagon za spavanje (koji su na raspolaganje stavile Austrijske željeznice (ÖBB)). Iberijski vlak, koji putuje između Portugala i Španjolske, osigurao je španjolski prijevoznik Renfe, a litavski LTG upravlja baltičkim vlakom.
Zbog pandemije sigurnost je prioritet u organizaciji svih aktivnosti povezanih s Connecting Europe Expressom. Neka će se događanja prenositi uživo, a ljubitelji vlakova mogu ga i dočekati i u kolodvorima.
Više informacija možete pronaći na:
Trasa i vozni red Connecting Europe Expressa
Česta pitanja o Connecting Europe Expressu