Kada se na jednome mjestu okupe stručnjaci iz područja cestogradnje i željeznice, dobije se kongres koji već 11 godina zaredom promiče znanja i iskustva stečena u razvoju tih dviju prometnih grana. Ovogodišnji kongres Hrvatskog društva za ceste i željeznice – Via Vita, pod nazivom »Što nas čeka u budućnosti?«, održan je od 10. do 12. studenoga u Rovinju.
Kongres su otvorili dopredsjednik Hrvatskog društva za ceste i željeznice – Via Vita i predsjednik Uprave HŽ Infrastrukture Ivan Kršić te potpredsjednik Vlade i ministar mora, prometa i infrastrukture Oleg Butković.
U svojemu pozdravnom govoru Butković je istaknuo kako je taj kongres, budući da se održava krajem godine, svojevrsni rezime svega onoga što je učinjeno tijekom godine te prilika za predstavljanje planova. Osvrnuvši se na 2024., kao najvažniji događaj u strateškome smislu istaknuo je izmjenu TEN-T uredbe kojom je Hrvatska pozicionirana na dodatna dva europska prometna koridora, što donosi nove mogućnosti ulaganja u prometnu infrastrukturu.
U kontekstu svega onoga što prometni resor očekuje u budućnosti, a što je ujedno bila tema ovogodišnjega kongresa, Butković se osvrnuo na važnu temu koja obuhvaća proces kojim se prometni sustav nastoji provesti kroz zelenu i digitalnu tranziciju, s posebnim težištem na ulaganja u okolišno najprihvatljiviji vid prijevoza, a to je željeznica koja ima apsolutni prioritet.
– Desetljeće pred nama bit će obilježeno ulaganjima u cjelokupni željeznički sustav, gdje se očekuju ulaganja veća od šest milijardi eura, a to se događa već danas. – istaknuo je te dodao kako je za javni prijevoz vrlo važno da uz infrastrukturu imamo i dobre vlakove.
– Danas je u prometu 61 novi vlak, a do kraja sljedeće godine bit će ih 70, uključujući baterijske vlakove koje financiramo iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti. – zaključio je.
Ivan Kršić istaknuo je da će se sa spomenutih šest milijardi eura ukupno obnoviti i modernizirati gotovo tisuću kilometara pruga, odnosno polovina postojeće mreže.
– To je najveći investicijski ciklus u željeznicu u povijesti Republike Hrvatske, a upravo je zbog toga HŽ Infrastruktura najveći korisnik fondova Europske unije u prometnome sektoru u državi. Upravo zbog te činjenice proširili smo djelovanje društva Via Vita s cesta na željeznicu. Sva iskustva koje je naše društvo steklo tijekom godina djelovanja u cestogradnji zasigurno će biti korisna i u onome što nas čeka na željeznici. – istaknuo je.
Kršić je uz predstavnike Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Hrvatskih autocesta, Hrvatskih cesta i Bina Istre sudjelovao i na panel-raspravi pod nazivom »Operativni programi i planovi«, tijekom koje je detaljno izložio planove HŽ Infrastrukture za unaprjeđenje željezničkog sektora.
To što tvrtka radi po pitanju digitalne transformacije prezentirao je Marko Kukić, konzultant Uprave za strateško-investicijske projekte HŽ Infrastrukture. Pred nekoliko stotina uzvanika predstavio je kakve će promjene donijeti i kako izgleda modernizacija željezničke infrastrukture u segmentu digitalne transformacije ERTMS-om (European Rail Traffic Management System).
Hrvatsko društvo za ceste i željeznice – Via Vita redovitom organizacijom kongresa već više desetljeća okuplja stručnjake i zainteresiranu javnost na raspravama, okruglim stolovima i predavanjima na teme vezane uz cestovni i željeznički promet, a u sklopu ovogodišnjega kongresa na panelima i izlaganjima raspravljalo se o zelenoj tranziciji u cestovnome sektoru, uvođenju novog sustava naplate cestarine, općim tehničkim uvjetima za radove na cestama te o dodatnim mjerama povećanja razine sigurnosti prometa na željezničko-cestovnim prijelazima.