Rehabilitacija željezničke pruge Vinkovci – Tovarnik – Državna granica

 

Obnova dionice Vinkovci – Tovarnik – državna granica bio je prvi projekt u Hrvatskoj koji se financirao iz pretpristupnih fondova Europske unije i prvi kojim su se iz EU-ovih fondova sufinancirala ulaganja u željezničku infrastrukturu. To je ujedno najveći infrastrukturni projekt financiran modelom pretpristupne pomoći i u financijskom i u fizičkom smislu. Ukupno je vrijedan oko 66,5 milijuna eura i s 48 posto bio je sufinanciran novcem iz pretpristupnoga programa ISPA (Instrument for Structural Policies for Pre-Accession) Europske unije. Preostala sredstava (52 posto) bila su osigurana iz državnog proračuna Republike Hrvatske. Završetak radova svečano je obilježen 19. siječnja 2012.

Predmet projekta bila je dionica na X. koridoru na istoku Hrvatske, i to od Vinkovaca do Tovarnika odnosno državne granica sa Srbijom na trasi dugoj 33,48 km uz granicu.

Budući da je posrijedi dvokolosiječna pruga, obnovljeno je 67 kilometara kolosijeka. Osovinsko opterećenje dopušteno na njima sada iznosi 22,5 tona po osovini i 8,0 tona po metru duljine, a maksimalna dopuštena brzina na njima je 160 km/h, dok su prije modernizacije vlakovi onuda vozili maksimalnom brzinom od 50 km/h.

U sklopu obnove dionice Vinkovci – Tovarnik – državna granica izvedeni su radovi u kolodvorima i stajalištima, na kolosijecima i željezničko-cestovnim prijelazima te je ugrađen novi sustav prometne signalizacije i upravljanja prometom prema europskim standardima (European Electronic Train Control System – ETCS). Osuvremenjeno je sedam postojećih stajališta (Mirkovci, Sremske Laze, Slakovci, Orolik, Vinkovački Banovci, Šidski Banovci i Ilača) na kojima su izgrađene nove peronske površine sa svom potrebnom infrastrukturom kao što su rampe za osobe s invaliditetom, peronske nadstrešnice, rasvjeta, parkirališne površine i drugo. Rekonstruirana su dva kolodvora (Jankovci i Đeletovci), a u sklopu njihove rekonstrukcije sagrađena su i dva nova stajališta.

Projekt je bio podijeljen u dva dijela: na građevinski dio i na ugradnju cjelovitog sustava prometne signalizacije i upravljanja prometom. Građevinske radove izvela je tvrtka Salcef Construzioni Edili e Ferroviarie SPA iz Rima (ugovor vrijedan 41.766.847,33 €), a sustav za prometnu signalizaciju i upravljanje prometom ugradila je tvrtka Bombardier Transportation Italy u konzorciju s talijanskom tvrtkom SITE SPA (ugovor vrijedan 16.411.114,98 ). Nadzor nad radovima obavljala je španjolska tvrtka Técnica y Proyectos SA (TYPSA). Ugovor je bio vrijednosti 2.005.000,00 .

Projektom obnove pružne dionice Vinkovci – Tovarnik – državna granica HŽ Infrastruktura d.o.o. stekla je prvo iskustvo u iskorištavanju sredstava iz fondova Europske unije.